Partitions suspendues, partitions circonstancielles, partitions graphiques et partitions étendues : l’œuvre comme re-diagrammatisation ‘ecopraxique’

Frédéric Mathevet

Plasticien ouvert à toute mutabilité, mon travail artistique est le travail d'un « bricoleur » enchevêtrant les supports qu’ils soient numériques, picturaux ou sonores, comme le vecteur d’un langage plastique indocile. N’ayant jamais voulu choisir entre les arts plastiques et la musique, je mène un travail artistique où se contaminent, se rapprochent et se confrontent arts plastiqu...

read more

conference: DARE 2015: the dark precursor
date: November 11, 2015
venue: Orpheus Institute, Concert Hall
format: in words
practice: music and sound
keywords: diagram, image, montage, notation

The Struggle Hears and Plays All That We Forget Is Still Happening

Hubert Gendron-Blais, Joel Gorrie, Joel Mason

Deeply moved by the recent social movements of strikes against austerity that have troubled the quietude of Quebec’s society, we desire to explore the affective territories opened by these recent struggles. If art is a “capture of forces” (Deleuze 2002), music can be understood as a way to make heard the sound of events, their vibrational materiality. Music: a mode of thought in its own rig...

read more

conference: DARE 2015: the dark precursor
date: November 11, 2015
venue: Orpheus Institute, Concert Hall
format: performed
practice: music and sound
keywords: capture, cello, guitar, live electronics, politics

Machinic Companions: Exploring Nonhuman Perceptions, Temporalities and Expressions

Elke Marhöfer

Scientific research needs objects and apparatuses for investigations, but usually forgets them when it retrospectively constructs objectivity. Karen Barad refers to this as a “quantum entanglement” between the object and the “agencies of observation.” In a guided screening of my film prendas—ngangas—enquisos—machines (16 mm, Cuba, 2014), I will trace how research tools are n...

read more

conference: DARE 2015: the dark precursor
date: November 10, 2015
venue: Orpheus Institute, Auditorium
format: in words
practice: image
keywords: apparatus, ecology, film, Karen Barad, machinic phylum, technical objects

L’image-Temps

Nicolas Marty

En juin 2015, j’ai présenté à Sheffield (EMS15) une perspective d’analyse fondée sur l’utilisation des concepts d’image-mouvement et d’image-temps, introduits par Deleuze pour décrire l’évolution du cinéma au 20e siècle. Considérer une pièce de musique acousmatique comme une image-temps revient à dire que la musique ne serait plus seulement un art du temps (dans lequel le te...

read more

conference: DARE 2015: the dark precursor
date: November 9, 2015
venue: Orpheus Institute, Concert Hall
format: in words
practice: music and sound
keywords: time-image